سیستم عامل کوچک بر پایه توزیع اوبونتو و کرنل لینوکس

Feb 27, 2011

 
اگر از دوستداران دنیای متن باز باشید،دیگر گمان نکنم عجیب ترین خبرها هم برای شما شگفت انگیز باشد. حتی خواندن خبری در مورد سیستم عامل ۶۴ مگابایتی به نام xPUD!!!
این سیستم عامل برپایه توزیع اوبونتو۹٫۱ و کرنل لینوکس ۲٫۶٫۳۱ ایجاد شده و تمام محیط گرافیکی آن بر پایه کتابخانهjQuery نوشته شده است.با وجود حجم بسیار کم، این سیستم عامل توانسته تعداد بسیاری از نرم افزارهای موجود را همراه خود داشته باشد، تا کاربر بتواند به راحتی کارهای روزانه معمول خود را انجام دهد.

مثلا برای وبگردی علاوه بر فایرفکس،افزونه هایی در آن گنجانده شده است که به راحتی می توانید به شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر دسترسی داشته باشید.می توانید فیلم تماشا کنید،موسیقی گوش کنیدو…علاوه بر این شما می توانید به راحتی از طریق دستور opt-get نرم افزارهایی مانند openoffice و…. را بر روی سیستم خود داشته باشید.
نصب این سیستم عامل به راحتی آب خردن است می توانید فایل ISOآن را از سایتxpud.org دانلود کرده و به راحتی در ۱۰ ثانیه بر روی سیستم خود نصب کنید!البته راه های مختلفی در سایت برای نصب این سیستم عامل پیشنهاد شده است که می توانید با توجه به شرایط یکی از آن ها را انتخاب کنید.
جالبترین نکته قضیه اینجاست که این سیستم عامل یک پروژه دانشگاهی دانشجوی دوره لیسانسی در تایوان بوده است!!!قابل توجه همه ما!
البته شگفنی این مطلب وقتی کم می شود که شما بدانیدxPUD کوچکترین سیستم عامل دنیا نیست! و سیستم عامل هایی وجود دارند که حجمشان تا ۳۰ مگابایت هم می رسد،ولی xPUD به نسبت سیستم عامل های دیگر هم کاربرپسندتر و هم انواع سخت افزاری را به راحتی می شناسد.

وب سایت:
http://xpud.org/

دانلود:
http://xpud.googlecode.com/files/xpud-0.9.2.iso
------------------------------------------------------------------------------------------------------
تهیه و گردآوری توسط : Technical Pars Data
 

0 نظرات:

Post a Comment

Popular Posts

Blog Archive

Followers